maart 2021 21
BENG-eisen voor nieuwbouw
Voor alle nieuwbouw, zowel woningbouw als
utiliteitsbouw, geldt dat aanvragen van de
omgevingsvergunning moeten voldoen aan
de eisen voor bijna energieneutrale gebouwen
(BENG). Deze zogenaamde BENG-eisen wor-den
vastgesteld aan de hand van:
1. maximale energiebehoefte in kWh per m2
gebruiksoppervlak per jaar
2. maximaal primair fossiel energiegebruik,
eveneens in kWh per m2 gebruiksopper-vlak
per jaar
3. minimaal aandeel hernieuwbare energie
in procenten
Deze eisen zijn ook van toepassing op een
ingrijpende renovatie!
Aanbevelingen op energielabel
opvolgen (overheidsgebouwen)
Als onderdeel van de wetgeving rondom het
energielabel is een overheidsinstantie, als eige-naar
van een gebouw of een gedeelte daarvan
waarvoor een energielabel is afgegeven, ver-plicht
om binnen tien jaar alle aanbevelingen
op te volgen die op het label staan vermeld.
Nieuwbouweisen bij ingrijpende
renovatie
Als een bestaand gebouw ingrijpend wordt
gerenoveerd gelden de nieuwbouweisen voor
bijna energieneutrale gebouwen (BENG). Zie
ook de kadertekst over BENG-eisen. Er is
sprake van een ingrijpende renovatie wan-neer
meer dan 25% van de oppervlakte van
de gebouwschil wordt veranderd of vergroot.
Minimumeisen bij verbouw
Bij verbouw, wat niet valt onder de definitie
van ingrijpende renovatie, zijn er minimale
eisen voor thermische isolatie van vloer, gevel
en daken. Ook gelden er minimale eisen voor
de technische installaties (voor genoemde
minimale eisen zie RVO.nl en zoek op Ener-gieprestatie-
eisen bij verbouw en renovatie).
Laadpalen op parkeerplaatsen verplicht
Sinds 2020 kent het Bouwbesluit (wellicht ver-rassend)
een hoofdstuk over laadinfrastructuur
‘U bent verplicht
om minimaal
eens in de vier
jaar een techni-sche
keuring te
laten uitvoeren’
voor elektrisch voertuigen. Hoe ziet de ver-plichting
eruit? Bij gebouwen met meer dan
10 parkeerplaatsen dient minimaal 1 oplaad-punt
voor de hele parkeergelegenheid aanwe-zig
te zijn. Ook moet er leidinginfrastructuur
(loze leidingen) worden aangelegd voor 1 op
de 5 parkeervakken. Deze verplichting geldt
voor nieuwbouw en bestaande utiliteitsge-bouwen
die ingrijpend worden gerenoveerd.
Vanaf 2025 moet bij ieder utiliteitsgebouw
minimaal één laadpaal staan als het gebouw
meer dan 20 parkeerplaatsen telt. (Kijk voor
meer informatie op de website van RVO en
zoek op laadinfrastructuur elektrisch vervoer).
Tempo emissiereductie
moet verdubbelen
De meest recente Klimaat- en Energieverken-ning
van het PBL bewijst wederom de nood-zaak
om een versnelling aan te brengen in
de CO2-reductie in de gebouwde omgeving.
Het tempo van de emissiereductie moet in de
komende tien jaar verdubbelen, wil Neder-land
de doelstelling van 49% CO2-reductie in
2030 realiseren. Daarbij komt dat Nederland
voornemens is de aangescherpte Europese
CO2-reductiedoelstelling van 55% te onder-schrijven.
De vraag is of het huidige pakket
aan maatregelen volstaat. Het komend kabinet
gaat deze vraag beantwoorden. <
Streefdoel 2030 en eindnorm 2050
Uit Klimaatakkoord - notitie Verduurzaming
bestaande utiliteitsbouw: Om de landelijke
doelstelling van 50% CO2-reductie in 2030 te
halen, is een additionele reductieopgave van
1 Megaton CO2 nodig in de bestaande utiliteits-bouw.
Deze reductieopgave wordt vertaald in
een concreet streefdoel voor bestaande utili-teitsbouw
(commercieel en maatschappelijk
vastgoed).
Het streefdoel voor 2030 en de eindnorm voor
2050 worden bepaald door het Rijk in over-leg
met de sectorale koepels en bevoegde
gezagsorganen. De voortgang richting het
streefdoel voor 2030 en de eindnorm voor
2050 worden gemonitord en elke vier jaar
geëvalueerd.