maart 2020 11
Open en transparant traject
Drie architecten die nog nooit een school had-den
ontworpen, werden geselecteerd om een
ontwerp te maken voor de nieuwe Molenwiek.
‘Dat is onze standaard werkwijze’, vertelt Kem-pinga.
‘Wij selecteren drie architecten waarvan
we weten dat ze met drie totaal verschillende
oplossingen zullen komen. Wij benoemen ver-volgens
alle voor- en nadelen van die opties;
er is namelijk nooit één ideale oplossing. Dit
doen we in een open en transparant traject
van drie maanden waarin enkele bijeenkom-sten
worden gehouden met het schoolbestuur,
de architecten en verenigingen en belangen-behartigers
uit de buurt. Voor de school is
dit een soort snelcursus architectuur. Ze leren
tijdens het traject wat je met architectuur kunt
bereiken en hoe dit aan het onderwijs kan
bijdragen.’
De drie ontwerpen laat Mevrouw Meijer
doorrekenen op investeringslasten, kosten
voor meerjarig onderhoud en milieulasten.
Kempinga: ‘Met de doorberekeningen heb je
daarna een helder beeld van wat de conse-quenties
zijn van de drie verschillende opties.
We maken de school bewust van de mogelijk-heden
van de opgave. Zij kunnen daarna een
betere keuze maken.’ Wessel: ‘Als je een pro-bleem
breder aanvliegt, kun je ook een beter
palet aan oplossingen bedenken. We kijken
daarbij niet alleen sec naar het gebouw, maar
ook naar de omgeving en hoe die twee elkaar
kunnen versterken. We zien de school echt als
anker in de wijk.’
Dialoog biedt meerwaarde
Door de aanpak van Mevrouw Meijer krijg je
volgens Wessel en Kempinga een heel ander,
meer open proces dan bij een standaard ten-der.
De architecten zien immers elkaars werk
en bestuderen dat ook. Er ontstaat zodoende
een open dialoog. Wessel: ‘Er wordt uitvoerig
gesproken met de school, de gebruikers, de
omgeving, de gemeente. Iedereen participeert
hierin en iedereen praat mee over de plannen.
Er wordt onderzocht wat de mogelijkheden
zijn en alle ontwerpvarianten komen aan bod.’
Kempinga: ‘In die dialoog zit wat ons betreft
echt de meerwaarde. Bij een standaard ten-der
zet een schoolbestuur een vraag uit en
vervolgens moeten ze maar afwachten wat
er precies uitkomt. De vraag moet dan héél
secuur gesteld worden, anders krijg je nooit
het antwoord waarop je had gehoopt. Bij onze
aanpak begeleiden we de opdrachtgevers
intensief bij het stellen van de juiste vragen.
Dat is heel belangrijk. De extra tijd die je hier in
het begin aan besteedt, betaalt zich later uit.’
De Molenwiek koos uiteindelijk voor het ont-werp
van architectenbureau Korth Tielens. Zij
ontwierpen grenzend aan het park een vijfkan-tige
aanbouw van twee verdiepingen uitge-voerd
in een groengrijze baksteen. De nieuwe
lokalen hebben enorme schuifpuien met op
de verdieping Franse balkons. Hierdoor krijgt
het gebouw een heel transparante uitstra-ling.
Een tweede uitbreiding aan de straat-zijde
van de school omvat de bibliotheek en
de nieuwe hoofdentree, uitgevoerd in gegla-zuurde
mokkakleurige bakstenen. Tegelijk is
Wilma Kempinga:
‘We begeleiden
opdrachtgevers
intensief bij het
stellen van de
juiste vragen. Dat
is heel belangrijk’
INTEGRAAL HUISVESTINGSPLAN
2015-2020
Op vraag van de gemeente Haarlem
onderzocht stichting Mevrouw Meijer in
2014 de toekomstmogelijkheden van veer-tien
naoorlogse scholen in de wijk Schalk-wijk.
De uitkomsten van het onderzoek
werden verwerkt in het Integraal Huis-vestingsplan
2015-2020. Voor elf van de
veertien scholen maakte Mevrouw Meijer
een inventarisatie. Bij deze scholen waren
enkele kleine aanpassingen voldoende.
Drie scholen leverden grotere vraagstuk-ken
op, die de stichting aan een ontwer-pend
onderzoek heeft onderworpen. De
Molenwiek was daar een van. In 2017 werd
het besluit genomen om de Molenwiek te
renoveren en in 2019 is dit vernieuwbouw-proces
afgerond. In december 2019 won de
school de Lieven de Key Penning, de archi-tectuurprijs
van de gemeente Haarlem.